PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Saturday 4 January 2014

Kerajaan akan bantu rakyat atasi kos sara hidup meningkat



BAGAN DATOH - Kerajaan akan terus membela dan memastikan kesejahteraan rakyat menerusi pelbagai bantuan dan subsidi bagi membantu mereka menghadapi kos sara hidup yang semakin meningkat, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan.
Menurut beliau, ini terbukti menerusi subsidi berjumlah RM44 bilion ke atas petrol dan diesel, pelbagai jenis barangan keperluan harian, bidang kesihatan, golongan peniaga, petani dan nelayan.
Beliau berkata, kerajaan turut memberikan subsidi ke atas enam barangan keperluan harian iaitu petrol dan diesel, beras, tepung, minyak masak dan gas memasak.
Selain itu katanya, kerajaan memberikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), bantuan persekolahan seperti wang tunai dan baucar buku.

"Kerajaan juga memberikan bantuan kesihatan kepada rakyat. Apabila mereka ke klinik atau hospital kerajaan, mereka cuma perlu membayar RM1 sahaja, iaitu subsidi sebanyak 99 peratus.
"Untuk rakyat menikmati harga barangan yang rendah, kerajaan akan menambah 60 buah buah Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) tahun depan yang kini berjumlah 120 buah di seluruh negara," katanya ketika berucap menyampaikan ceramah berhubung isu-isu semasa di sini hari ini.

Tambah Ahmad, kerajaan tidak pernah meminggirkan golongan petani seperti pesawah yang menikmati subsidi baja, racun dan benih serta subsidi harga padi.
Bagi golongan nelayan pula kata beliau, mereka turut menikmati pelbagai bantuan seperti elaun, perlindungan insurans dan harga tangkapan yang tinggi.
Menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pula, Ahmad menjelaskan, rakyat yang kurang berkemampuan menerima bantuan bulanan antara RM100 hingga RM300.

"Bagi golongan peniaga, mereka mendapat pelbagai kemudahan pinjaman seperti RM1.8 bilion di bawah Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN), RM300 juta menerusi Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berjumlah RM120 juta dan pinjaman perniagaan untuk siswazah yang berjumlah RM50 juta.
"Rakyat yang mahu memiliki kediaman pula, pelbagai bantuan disediakan di bawah Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), Projek Perumahan Rakyat (PPR) di bandar, skim rumah mampu milik, rumah kos rendah dan sederhana, rumah mesra rakyat dan pelbagai lagi," katanya.


No comments:

Post a Comment