PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Thursday 23 January 2014

Anwar Berdolak Dalik Jawab Isu Bakar Bendera Jepun

KUALA LUMPUR 22 Jan - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersikap berdolak dalik dalam menjawab isu tindakan memijak dan membakar bendera Jepun yang dilakukan oleh pengikut Angkatan Muda Keadilan (AMK) Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Anwar turut enggan mengulas tindakan yang akan diambil terhadap Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang menganjurkan bantahan di hadapan kedutaan Jepun semalam.

"Cukuplah... Saya dah kata tak setuju, cukuplah tu

"Saya setuju hak ketua AMK membantah keputusan kerajaan Jepun. Tapi saya tak setuju tindakan memijak bendera Jepun," katanya kepada pemberita ketika membuat sidang media di Ibu Pejabat Pas selepas mesyuarat Majlis Pimpinan PR disini, hari ini.

Semalam, para pendemo yang mahu memboikot barangan daripada Jepun dilihat memijak bendera negara berkenaan yang menandakan protes daripada isu yang tidak membenarkan Ketua Umum Pakatan Rakyat itu daripada dibenarkan masuk ke negara tersebut.

Dalam demonstrasi itu, turut kelihatan beberapa poster bendera Jepun dipijak oleh peserta demonstrasi.
alt


Ianya berlaku ketika penyerahan Memorandum Bantahan kepada Kedutaan Jepun yang diketuai Shamsul Iskandar.

Dalam kenyataan memorandum tersebut,  AMK menuntut kerajaan Jepun mengemukakan pengampunan secara terbuka sekiranya terdapat masalah prosedur apabila menghalang Anwar memasuki negara itu.

Insiden ini turut mendapat perhatian dari media Jepun malah beberapa rakyat Malaysia yang menetap di negara tersebut beranggapan ianya memalukan Negara.

No comments:

Post a Comment