PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Friday 21 November 2014

Shabery Ajar MP DAP Beza Hari Merdeka Dan Hari Malaysia


 Sindiran Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng (DAP) yang cuba mengaitkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dengan Sambutan Hari Kebangsaan disindir oleh ahli parlimen lain.

MP Segambut itu dilihat keliru apabila mendakwa  kerajaan menumpukan sambutan lebih kepada Hari Kebangsaan yang disambut pada 16 Ogos berbanding Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos.

“Saya sedih dengan Yang Berhormat sebab yang ada ialah Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos dan Hari Malaysia pada 16 September.  (Lim menyebut Hari Kebangsaan). Saya percaya Yang Berhormat keliru dan ini menggambarkan sikap dan pandangan parti yang diwakili Yang Berhormat,” kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Menurutnya, ahli parlimen pembangkang itu tidak faham pasal GST dan hal berkaitan kenegaraan terutama mengenai sambutan Kemerdekaan dan Hari Malaysia di negara ini.

Shabery turut mengulangi kisah ahli parlimen DAP Kuching Chong  Chieng Jen yang mengecam lagu NegaraKu yang dinyanyikan dalam pawagam ketika sambutan Hari Kemerdekaan dalam Facebooknya pada 16 September lalu.

Menurut Shabaery, perkara itu sudahpun dilaksanakan tahun lalu.

Lim cuba mencelah setelah terkena sindiran tersebut tetapi ditegur oleh Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

“Jangan ada soalan yang sinis, jika tidak mahu dijawab sinis,” katanya.

No comments:

Post a Comment