PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Friday 28 November 2014

Najib : UMNO Perlu Jadi Parti Cemerlang Semua Bidang


UMNO perlu menjadi parti yang berimbang, parti yang unggul di segala bidang dan mementingkan kecemerlangan.

Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak berkata, parti itu juga perlu tampil sebagai institusi yang memperjuangkan Islam sebenar, tidak ekstremis serta mengamalkan penghayatan agama penuh sederhana tetapi cemerlang.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dasar pada perasmian Perhimpunan Agung UMNO 2014 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, sebentar tadi.

Najib turut mengingatkan ahli dan pemimpin UMNO tidak perlu bersikap apologetik serta tidak segan silu dalam berdepan pihak yang sengaja mencemuh dan memburukkan parti.

"Jangan sesekali kita lupa dalam perhimpunan inilah institusi Melayu dan Bumiputera dimartabatkan. Di sinilah raja-raja Melayu dimuliakan dan di sinilah juga Islam diperteguh," katanya.

Dalam ucapannya juga, Najib turut berkongsi 11 kisah kejayaan yang dicapai Malaysia sejak beberapa tahun ini antaranya berjaya mengurangkan kadar kemiskinan, mencapai tahap Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 6.1 peratus serta kejayaan kemasukan pelaburan berjumlah RM38.7 billion.

Menyentuh peranan wanita dalam parti, Najib juga menyatakan kesediaannya untuk berbincang terutama berkaitan beberapa jawatan penting yang boleh diisi untuk sayap itu iaitu Naib Presiden dan Naib Ketua Bahagian.

Dalam ucapannya itu juga, Najib turut menyatakan komitmennya sebagai presiden parti terbesar Melayu itu untuk membuka pintu seluasnya kepada pemuda dan pemudi bersama berjuang dengan parti itu.

Malah beliau sendiri menetapkan tiga kriteria untuk menjadikan seseorang itu boleh dianggap sebagai jil UMNO atau pewaris kepemimpinan.

Kreteria itu ialah mereka yang berilmu dan berpengetahuan secara holistik, mempunyai jati diri dan berintegriti serta bersifat glokal.

"Jil UMNO mesti berilmu dan berpengetahuan secara holistik atau menyeluruh yakni mereka yang cergas, pintar dan bijaksana, yang bukan saja berkemahiran tetapi beramal dengan ilmunya.

"Jil UMNO juga mesti berjati diri dan berintegriti. Maksudnya kumpulan anak muda ini perlu dilatih supaya berimbang, berakhlak, mempunyai nilai kesederhanaan, tidak menjadi pelampau san tidak pula terlalu liberal sehingga membelakangkan nilai murni agama.

"Kreteria ketiga adalah mereka perlu bersifat glokal. Walaupun mereka ini belajar tinggi, dI Al- Azhar, Harvard, Oxford...tetapi jangan sekali-kali terpisah daripada nilai ketimuran, kesantunan Melayu serta nilai yang murni ditanah air kita," katanya.

No comments:

Post a Comment