PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Tuesday 22 July 2014

Pemuda BN Desak Dalang MH17 Diheret ke Muka Pengadilan



KUALA LUMPURi - Pemuda Barisan Nasional (BN) mendesak pihak yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH17 diheret ke muka pengadilan.

Naib Ketua Pemuda BN, Khairul Azuan Harun berkata, tindakan pihak pemberontak Ukraine menyerahkan kotak hitam dan jenazah mangsa semata-mata tidak cukup menyelesaikan insiden yang disifatkan sebagai satu jenayah dunia.

"Pemulangan dua kotak hitam dan jenazah mangsa tidak mencukupi, sebaliknya keadilan mesti ditegakkan dalam usaha kita mencari siapakah penjenayah sebenar.

"Kami minta tiada mana-mana negara melindungi penjenayah ini," katanya kepada pemberita bersama ratusan peserta yang membuat bantahan di hadapan Kedutaan Rusia hari ini.

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan persefahaman dicapai dengan kumpulan pemisah pro-Rusia di Ukraine untuk menyerahkan kesemua 282 mayat mangsa pesawat MAS MH17 yang terbunuh dalam tragedi nahas Khamis lalu.

Beliau turut mengesahkan  dua kotak hitam pesawat MH17 yang terhempas di Ukraine akan diserahkan oleh puak pemberontak kepada pasukan Malaysia di Donetsk pada 9 malam ini (waktu Ukraine).

Tambahnya, puak pemberontak juga memberi janji keselamatan bagi membolehkan pasukan penyiasat termasuk dari Malaysia menjalankan kerja-kerja penyiasatan di lokasi kejadian

No comments:

Post a Comment