PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Tuesday 28 April 2015

Calon BN Gesa PM Kaji Semula Harga Rumah Gen 2 FELDA



Demi menjaga kepentingan generasi kedua Felda, calon BN PRK Parlimen Rompin, Datuk Hasan Arifin hari ini memohon Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengkaji semula harga kira-kira 18,000 rumah generasi kedua Felda di sini.
    
Beliau berkata, ia berikutan harga rumah itu, yang bernilai antara RM120,000 hingga RM140,000 seunit, adalah di luar kemampuan golongan muda Felda.
    
"Saya memahami rintihan serta kegelisahan dalam kalangan generasi kedua Felda untuk memiliki rumah yang pada mereka harganya agak tinggi dan di luar kemampuan.

"Saya percaya masalah harga rumah ini dapat dipertimbangkan pucuk pimpinan dengan harga yang tidak merugikan Felda ataupun ada elemen subsidi," katanya ketika melawat projek perumahan generasi kedua Felda Selendang 2 yang siap dibina di sini, hari ini.

Sebanyak 360 unit rumah teres setingkat dibina oleh Felda bagi generasi keduanya dengan harga RM120,000 hingga RM140,000 sebuah.

Hasan turut meminta kerajaan menimbang kelonggaran untuk memanjangkan tempoh pinjaman pembelian rumah daripada 30 tahun kepada 35 tahun bagi meringankan beban golongan.
    
Selain itu, beliau berharap kerajaan dapat membenarkan ibu bapa atau penjaga mereka yang merupakan peneroka pertama Felda, mencagarkan tanah mereka bagi pembelian rumah untuk anak-anak mereka.
    
Dalam pada itu, Hasan berkata beliau kini memberi tumpuan untuk berjumpa persatuan dan badan bukan kerajaan serta para peniaga kecil sekitar Rompin di peringkat akhir kempennya menjelang hari pengundian Selasa ini.
    
PRK Parlimen Rompin menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara Hasan dan calon Pas, Nazri Ahmad berikutan kematian penyandangnya Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis dalam nahas helikopter di Semenyih, Selangor pada 4 April lepas.
    
Sebanyak 460 pengundi awal atau 84.4 peratus daripada 545 pengundi awal menunaikan tanggungjawab mereka semalam, di empat pusat pengundian, dan sejumlah 52,744 lagi pengundi akan mengundi pada Selasa ini.

No comments:

Post a Comment