PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Tuesday 7 April 2015

Tun M, Kritikan & Tuduhan Jauh Bezanya, Kata SSK



Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir perlu lebih berhati-hati dalam membuat kenyataan bagi mengelakkan sebarang pertuduhan yang tidak benar atau menimbulkan keraguan yang membawa kepada fitnah.

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Datuk Seri Salleh Ssaid Keruak berkata, persoalan yang ditimbulkan Tun Mahathir terhadap sumber kewangan anak Datuk Seri Najib Tun Razak, Riza Aziz, membuka syarikat produksi juga boleh menimbulkan keraguan yang membawa kepada kecelaruan.

"Walaupun itu bukan dakwaan salah laku secara terang-terangan, ia sudah pasti apa yang kita akan memanggil sebagai innuendo, juga dikenali sebagai sindiran atau kiasan. Ia adalah satu cadangan bahawa sesuatu yang mungkin tidak berapa tepat.

"Ia sebenarnya adalah satu kaedah yang sangat berkesan untuk menimbulkan keraguan mengenai integriti dan kejujuran seseorang. Sindiran tidak dakwaan benar-benar tetapi menunjukkan bahawa ada sesuatu yang salah," ujarnya menerusi blog beliau hari ini.

Tambah Salleh, Tun Mahathir merupakan orang yang patut lebih memahami mengenai situasi sebegini sepertimana yang dirasainya ketika menjawat jawatan Perdana Menteri suatu ketika dahulu.

Katanya, Tun juga pernah dituduh pihak pembangkang dalam isu pembelian syarikat perkapalan anaknya oleh Petronas yang mencetuskan pelbagai kontroversi.

Sungguhpun anak Tun Mahathir menawarkan harga RM2 bilion namun selepas evaluasi Petronas membeli dengan separuh harga dimana kerugian yang ditanggung syarikat perkapalan sebanyak RM1 bilion.

"Hakikatnya Dr Mahathir merupakan Perdana Menteri (ketika itu) dan Petronas terletak dibawah bidang kuasa Perdana Menteri. Sepertimana yang terkandung dalam Akta Pembangunan Petroleum, Petronas melaporkan sepenuhnya kepada Perdana Menteri dan bukan kepada Parlimen menjadikan perkara ini konflik berkepentingan.

"Namun perkara tersebut (pembelian syarikat perkapalan) diputuskan oleh Menteri Kewangan (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan bukan Perdana Menteri... Anwar walaubagaimanapun mengatkan dirinya terpaksa membuat keputusan tersebut ekoran diacukan pistol ke kepalanya," ujar Salleh lagi.

No comments:

Post a Comment