PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Monday 6 April 2015

Polemik Pembangkang Dan Baju Hitamnya


 Samaada trend fesyen atau polemik kebosanan pembangkang kian menjadi, pemakaian sut hitam ketika istiadat pembukaan Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah disengajakan.

Pelanggaran peraturan itu sekali lagi diulangi pembangkang pada Istiadat Pembukaan Rasmi Penggal Ketiga DUN Sabah ke-14, semalam sekaligus tidak menghormati Yang dipertua Negeri, Tun Juhar Mahiruddin.

“Pada hari ini, tiada seorang pun ADUN pembangkang yang memakai pakaian istiadat rasmi dan sepatutnya mereka pakai sebab majlis ini membabitkan kehadiran Yang Dipertua Negeri.

“Ini memberi gambaran mereka tidak menghormati Yang Dipertua Negeri dan peraturan mesyuarat yang kita sendiri buat,” katanya dalam sidang akhbar selepas menghadiri istiadat pembukaan rasmi itu, semalam.

Beliau berkata, tindakan ADUN terbabit juga mengambarkan rasa tidak hormat kepada pengundi yang mereka wakili.

Baru-baru ini, beberapa Ahli Parlimen pembangkang turut memakai baju hitam sebagai tanda protes ketika hadir perasmian Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen Ke-13 oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Perkara sama dilakukan oleh wakil rakyat pembangkang semasa majlis perasmian sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, bulan lalu.

No comments:

Post a Comment