PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Saturday 11 April 2015

Sindiran Tun Mahathir terhadap Najib



BLOG SALLEH SAID KERUAK  - Walaupun saya bersetuju bahawa Perdana Menteri, atau mana-mana Perdana Menteri dalam hal ini, mesti bertanggungjawab kepada rakyat dan menunjukkan ketelusan, akan tetapi pemimpin tertinggi juga harus bersikap terbuka kepada kritikan, walaupun terdapat perbezaan yang luas antara kritikan dan sindiran.

Sebagai contoh, dalam Blog semalam, Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan di mana anak tiri Najib, Riza Aziz, yang diperolehi daripada wangnya untuk membiayai pengeluaran filem, "The Wolf Wall Street".

Sebagaimana Dr Mahathir berkata, beliau tidak menuduh Najib jenayah atau apa-apa salah laku.

Beliau hanya meminta Najib untuk menjelaskan apa yang sedang berlaku. Walaupun itu bukan dakwaan salah laku secara terang-terangan, namun ianya sudah pasti satu sindiran atau kiasan.

Yang, sebenarnya, satu kaedah yang sangat berkesan adalah untuk menimbulkan keraguan mengenai integriti dan kejujuran seseorang.

Pada 1998-1999, Dr Mahathir sendiri menjadi sasaran sindiran apabila pembangkang yang membangkitkan isu pembelian Petronas ke atas syarikat perkapalan anaknya.

Dr Mahathir secara jelas kecewa kerana beliau mendakwa Anwar Ibrahim, Menteri Kewangan ketika itu, enggan untuk mempertimbangkan RM2 bilion dan sebaliknya meminta Petronas untuk melakukan penilaian nilai bersih syarikat.

Petronas kemudian tampil dengan penilaian hanya RM1 bilion. Oleh itu anaknya terpaksa 'kehilangan' sebanyak RM1 bilion,.

Tetapi apabila Petronas mencapai keuntungan yang kemudiannya dijual syarikat itu untuk lebih daripada RM1 bilion, Dr Mahathir berhujah. Jadi ia adalah satu perjanjian yang baik untuk Petronas.

Dr Mahathir tidak memberi maklum balas kepada soalan pembangkang di mana anaknya mendapat wang  untuk membeli syarikat itu, sama ada RM1 bilion atau RM2 bilion.

Sudah tentu orang selalu dapat mengumpul dana melalui pinjaman dan pelabur.

Hakikat bahawa Dr Mahathir adalah Perdana Menteri dan Petronas datang secara langsung di bawah Perdana Menteri dan, mengikut Akta Pembangunan Petroleum, Petronas melaporkan terus kepada Perdana Menteri dan bukan kepada Parlimen, membuat perkara ini konflik kepentingan yang serius.

Tetapi Dr Mahathir menjelaskan perkara itu telah diputuskan oleh Menteri Kewangan dan tidak dari Perdana Menteri.

Oleh itu Dr Mahathir tidak boleh dituduh sebarang salah laku atau konflik kepentingan memandangkan Anwar membuat keputusan itu.

Anwar, bagaimanapun, berkata beliau terpaksa membuat keputusan tersebut kerana 'peluru berada di kepalanya'.

Jadi anda lihat bagaimana integriti dan kejujuran seseorang dapat diuji dengan ragu-ragu dengan sindiran. Dan Dr Mahathir yang pernah berada di tempat Najib sewajarnya memahami situasi seorang bergelar Perdana Menteri.

Bagaimanapun, di Amerika Syarikat, industri filem yang dibiayai oleh apa yang kita panggil wang 'orang lain'. Mereka tidak pernah menggunakan wang mereka sendiri tetapi lebih tertumpu ke arah menarik pelabur.

Dan, dengan bintang seperti Leonardo DiCaprio, bajet untuk filem tersebut adalah AS $ 100 juta dan dalam tempoh kurang daripada setahun ia mencapai keuntungan lebih daripada AS $ 300 juta.

Justeru ia merupakan satu kejayaan yang positif. Kita harus berbangga dengan kejayaan Bumiputera memecah tembok perniagaan di peringkat antarabangsa tatkala bukan Bumiputera di Malaysia tidak akan berani menerokainya.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis iaitu Datuk Seri Panglima Salleh Said Keruak  yang dipetik dari blog beliau sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Rakyat News.

No comments:

Post a Comment