PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Tuesday 23 September 2014

Azmin Ali Angkat Sumpah Terima Jawatan MB



KLANG  - Ahi Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa, Azmin Ali, sah dilantik sebagai Menteri Besar Selangor baru menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim yang menamatkan pemerintahannya semalam.

Perakuan sumpah Azmin dibuat di Istana Alam Shah, Klang, kira-kira 10.40 pagi tadi dihadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Lantikan Azmin sekaligus menamatkan krisis Menteri Besar Selangor yang melanda sejak Mac tahun ini apabila Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrrahim mengumumkan untuk bertanding merebut kerusi DUN Kajang.

PKR kemudiannya melancarkan kempen Langkah Kajang yang secara nyata menyebut hasratnya untuk menggulingkan Khalid dan menamakan menteri besar baru.

Krisis yang memperlihatkan Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail yang dijadikan 'kambing hitam' sepertimana yang berlaku di Permatang Pauh suatu ketika dahulu tidak berjaya setelah pihak Istana tidak perkenan lantikan Presiden PKR itu sebagai menteri besar.

Istana dalam surat penjelasan lantikaan Azmin menyebut lantikan ADUN Bukit Antarabangsa ekoran keingkaran DAP dan PKR meletakkan lebih dua nama calon menteri besar bagi dipertimbangkan Sultan.

Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Munir Bani berkata, walaubgaimanapun Istana tetap memilih calon dari PKR kerana mempertimbangkan konsensus Pakatan Rakyat (PR) yang menetapkan kerusi menteri besar milik parti tersebut.

No comments:

Post a Comment