PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Tuesday 26 May 2015

Dakwaan Kutip Dana Secara Haram, Rafizi Salahkan Umno



 Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli menyalahkan Umno berhubung isu laporan polis ke atas beliau yang dibuat oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Persatuan Minda Sosial dan Prihatin (PSMP) atas dakwaan penipuan kutipan dana.
Rafizi berkata, kutipan tersebut disalurkan ke atas syarikat beliau kerana Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) tidak mudah untuk meluluskan penubuhan sesebuah NGO.
"Undang-undang pertubuhan di Malaysia ini ditentukan oleh Umno, hanya pertubuhan tertentu yang dapat kelulusan.
"Sebab itu, kebanyakan dari pertubuhan ditubuhkan sebagai syarikat, orang-orang seperti beliau (PSMP) tidak faham undang-undang syarikat pun, syarikat tidak semestinya ditubuhkan untuk mengaut keuntungan, asalkan ianya menepati syarat-syarat ia tidak menjadi masalah," katanya kepada Rakyat News di Lobi Parlimen di sini hari ini.
Rafizi turut mendakwa, Presiden PSMP, Ramesh Rao juga tidak memahami sistem perundangan dengan betul sebelum membuat laporan polis terhadap beliau semalam.
Katanya, aduan kepada pihak polis kononnya beliau mengutip derma secara haram adalah tidak relevan kerana kutipan tersebut langsung tidak melanggar mana-mana peruntukan undang-undang.
"Sebenarnya beliau tidak faham undang-undang, pengambilan deposit ini hanya terikat kepada undang-undang sekiranya tujuan pengambilan itu adalah untuk pelaburan dan berlagak seperti bank yang menyimpan duit tanpa lesen, itu bertentangan dengan undang-undang.
"Ini adalah cubaan murah untuk mengalihkan perhatian umum daripada isu 1MDB, isu yang dibangkitkan langsung tidak ada relevan ke atas mana-mana undang-undang," ujarnya.
Semalam, PSMP membuat laporan polis di Balai Polis Petaling Jaya dan menyifatkan Rafizi sebagai penipu yang tidak boleh dipercayai setiap kata-katanya.
Kutipan dana tersebut dibuat melalui National Oversight Whistleblowers (NOW) yang sebenarnya bukan sebuah NGO tetapi merupakan sebuah syarikat sendirian berhad yang mana Rafizi memegang jawatan sebagai Pengarah Eksekutif 

No comments:

Post a Comment