PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

PEMUDA YANG BERJIWA RAKYAT

Saturday 16 May 2015

Azizah Mahu Laksana Kabinat Bayangan



Selepas dilantik sebagai Ketua Pembangkang baru, menggantikan suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Wan Azizah hari ini mengumumkan ingin melaksanakan kabinet bayangan dari kalangan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR).

Menurut Azizah, kewujudan kabinet bayangan ini sebagai alternatif daripada pihak PR kepada barisan menteri kabinet Barisan Nasional (BN) kini.

"Perbincangan hati ke hati yang kita bakal lakukan adalah dengan mengambil kira dasar bersama PR bertujuan untuk mematahkan dakyah politik perkauman dan agama oleh kerajaan Barisan Nasional," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Azizah hari ini mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen untuk kesekian kalinya selepas memenangi jawatan Ahli Parlimen Permatang Pauh pada Pilihan Raya Kecil (PRK) kawasan tersebut awal bulan ini.

Jawatan Ahli Parlimen Permatang Pauh pernah disandang Azizah sebelum ini namun dilepaskannya secara sukarela selepas suaminya ingin memasuki semula arena politik pada 2008.

Anwar walaubagaimanapun kini hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen selepas dijatuhi hukuman penjara lima tahun ekoran didapati bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan enam tahun lalu.

No comments:

Post a Comment